راه‌کارهایی برای اسباب‌کشی سبک‌بالانه و بی‌دغدغه تجهیزات رایانه‌ای!

اسباب‌کشی کار دشواری است، بخصوص امروزه که هر خانه‌ای مملو از خرت و پرت‌های گوناگون شده است. در کنار تمام وسایل شکستنی و مهم زندگی، جابجا کردن رایانه رومیزی دردسرهای خاص خودش را دارد! در این مقاله سعی کرده‌ایم راه‌هایی برای جابجایی ساده‌تر رایانه شخصی ارائه دهیم. با ما همراه باشید!

1- گام نخست: تهیه نسخه پشتیبان

همانطور که خانم‌ها از چندین روز قبل‌تر مشغول پیچیدن ظروف چینی و شکستنی در روزنامه هستند، ما نیز باید فکری به حال فایل‌های مهم رایانه خود کنیم! بهتر است از اطلاعات مهم کاری و شخصی، تصاویر دیجیتالی، فایلهای ویدئویی و متنی کپی تهیه کنیم. و آن را بر روی دیسک‌های نوری با ظرفیت بالا مانند دی‌وی‌دی یا بر روی دیسک‌های سخت قابل حمل قراردهید. توصیه می‌شود، حتی اگر فایل مهمی ندارید، از اطلاعات موجود در درایو ویندوز نسخه پشتیبان داشته باشید تا در صورت بروز مشکل جدی برای ویندوز، با خیالی آسوده آنرا تعویض نمایید. شاید در خانه نو حوس ویندوز تازه کردید!

2- گام دوم: جداسازی و بسته بندی قطعات

در این مرحله، می‌خواهیم تمام سیم‌ها را از رایانه جدا کنیم. اگر زیاد به رایانه وارد نیستید، این مرحله قدری هولناک به نظر می‌رسد، اما هیچ هراسی به دل راه ندهید. تعداد سیم‌هایی که به رایانه شما متصل شده محدود است: یک رشته سیم، جریان اصلی برق را به منبع تغذیه می‌رساند. بهتر است پیش از هرکاری رایانه را خاموش کرده، این سیم را از پریز خارج کنید. حال کیس را قدری جلو بکشید، اگر پشت میز آزاد است می‌توانید به پشت آن رفته و با گوشی تلفن همراه عکسی از آن بگیرید. حتی می‌توانید با مداد و کاغذ، شکل تقریبی سیم‌ها و محل‌های قرارگیری آنها را یادداشت کنید. این نقشه، بعداً که خواستید سیم‌ها را سر جای خودشان قرار دهید، مانند نقشه گنج لانگ جان سیلور قیمتی خواهد شد!

حال یک برگه برچسب برداشته، تمامی سیم‌ها را نامگذاری کرده و دستگاه متصل به آن را بر روی برچسب بنویسید و به دو سر سیم بچسبانید و یکی یکی سیم‌ها را پس از مشخص کردن نوع دستگاه، از کیس جدا کنید. توجه داشته باشید کابل مخصوص صفحه نمایش و چاپگرهای قدیمی به شکل مستطیل بزرگتری است که دو طرف آن دارای پیچ است، می‌بایست پیش از جدا نمودن کابل، پیچ ها را با دست و به آرامی شل نمایید.

بعد از اینکه تمامی سیم‌ها را جدا کردید، آنها را با دستمال مرطوب تمیز کرده، با بست‌های مخصوص یا یک عدد کش، ببندید و همگی را در یک کیسه نایلونی قرار دهید تا در هنگام جابجایی نه گم شوند و نه آسیبی به آنها وارد شود. حال دستی به سر و روی کیس و صفحه نمایش بگشید و گرد و غبار آنها را پاک کرده و درون نایلون پیچیده و در داخل جعبه مخصوص خود که دارای فوم‌های پلاستیکی محافظ است بگذارید. اگر احیاناً جعبه‌ها را دور انداخته‌اید، بهتر است آنها را خود شخصاً به کمک یکی از اعضای خانواده و با خودروی شخصی جابجا کنید. توجه داشته باشید که دیسک سختی که در قلب کیس قراردارد، نسبت به ضربه بسیار حساس است و در صورتی که محیط خلاء درونی آن به هر علتی از بین برود، تمام اطلاعات موجود در کسری از ثانیه از بین خواهد رفت، پس قدری مهربان‌تر آنها را جابجا کنید!

بهتر است تمامی لوح‌های فشرده سی‌دی و دی‌وی‌دی خود را بسته بندی کرده و در یک یا دو جعبه که آنها را مشخص می‌کنید قرار دهید. بدین ترتیب پس از اسباب‌کشی کابوس جاگذاشتن سی‌دی‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری مهم را نخواهید داشت. از طرف دیگر بهتر است پیش از دور انداختن جعبه‌ها، مطمئن شوید که کارت‌های گارانتی مربوطه را در جای امنی نگهداری می‌کنید. برخی از کارت گارانتی بر روی جعبه چسبیده‌ شده‌اند، لازم است این جعبه‌ها را حداقل تا پایان دوره گارانتی به خوبی حفظ کنید.

یک گزینه مناسب دیگر در حین بسته‌بندی اسباب و وسایل، استفاده از نایلون حبابدار است، می‌توانید یک رول آنرا به قیمت مناسب از پله نوروزخان در بازار بزرگ یا فروشگاه‌های معتبر ظروف یکبار مصرف تهیه کنید. اگر نایلون حبابدار گیرتان نیامد، حداقل زیر و روی جعبه‌ها را با مچاله کردن کاغذ روزنامه باطله پر کنید، تا فضای خالی موجود موجب تکان خوردن و آسیب رسیدن به تجهیزات رایانه شما نشود. توجه داشته باشید هرگز از کاغذ روزنامه های محبوب برای چنین کاری استفاده نکنید!

3- گام آخر: نصب و راه اندازی

پس از رسیدن به خانه نو، حال وقت چیدن اسباب و وسایل است. سعی کنید برای نصب رایانه رومیزی، زمانی دست بکار شوید که استراحت کرده و سرحال هستید. ابتدا محل قرار دادن میز رایانه را با توجه به فضای موجود تعیین کنید، حتی می‌توانید از فنگ‌شویی نیز کمک بگیرید! در مرحله بعد کیس، صفحه نمایش و سایر تجهیزات را یک به یک بر روی میز قرار داده و سیم‌های مربوطه را متصل کنید. در این مرحله می‌توانید از همان نقشه‌ای که از پشت کیس تهیه کرده‌اید نیز کمک بگیرید. توجه داشته باشید اگر در هنگام اتصال سیم‌ها، یکی از آنها سر جایش نمی‌رود از زور بازوی خود کمک نگیرید، شاید لازم باشد آنرا 90 یا 180 درجه بچرخانید تا در جهت درست و به راحتی در جای خود آرام گیرد!

سعی کنید بین پریز و تجهیزات رایانه از محافظ برق بهره ببرید، تا در صورت نوسانات جریان، آسیبی به رایانه، بخصوص منبع تغذیه و مادربرد وارد نشود. همچنین از چند سه‌راهی برای تقسیم دوشاخه‌ها استفاده کنید، خوب است فشار زیادی به یک پریز وارد نیاورید. بعد از اتصال تمامی سیم‌ها و اطمینان از درستی کار، سیم اصلی را به پریز بزنید و رایانه را روشن کنید.

در آخر لازم به ذکر است سیم‌های پشت کیس را به حال خود رها نکنید، می‌توانید با استفاده از بست‌های مخصوص، تمامی سیم‌ها را جمع و جور کرده و به جریان بهتر هوا و خنک‌تر شدن کیس کمک کنید. کیس باید فاصله مناسبی از دیوار و اطراف داشته‌، و به هوای تازه دسترسی داشته باشد. چرا که گرمای بیش از اندازه موجب آسیب دیدگی قطعات حساس رایانه شما می‌شود.