خودپردازسلام. در این پست نمی‌خواهم در مورد راهکارهای موفقیت و برنده شدن حرفی بزنیم. بلکه هدف از این پست آگاهی در رابطه با نوعی کلاهبرداری است که هر روز ده ها نفر را به دام آن می‌افتند.

برنده شدن همیشه خوب است. چه در بازی های کودکی، چه در مقابل تیم کوچه بالایی و چه برنده شدن جایزه نقدی یا غیرنقدی از بانک سرکوچه. همه این ها احساسات و خاطرات خوبی را برایمان رقم می‌زنند. اما آنچه بد است سوء استفاده از برنده شدن برای کلاهبرداری از شما می‌باشد.

داستان از جایی شروع می‌شود که به موبایل شما زنگ می‌زنند و خبر برنده شدن شما از طرف اپراتور تلفن همراه تان را اعلام می‌کنند. “شما برنده 2 میلیون تومان جایزه کمک هزینه سفر به حج شده اید که در صورت تمایل می‌توانیم مبلغ نقدی آن را برایتان ارسال کنیم. می‌توانید شماره کارت خود را برای ما بفرستید؟”

تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد و می‌توانید شماره هر یکی از کارت های بانکی خود را ارائه دهید.

“می‌توانید تا 30 دقیقه دیگر کنار عابر بانکی حاضر شوید؟” شما علت حضور در کنار عابر بانک را جویا می‌شوید و انها احتمالا چنین جوابی می‌دهند: “بایستی صورت حسابی قبل و بعد از واریز وجه به حسابتان دریافت کنید و آنها را برای ما ارسال کنید تا ضمیمه شوند”

حال اگر قبول کنید که کنار خودپرداز بروید آنها به شما خواهند گفت که جهت دریافت صورت حساب برای جایزه باید زبان انگلیسی سیستم خودپرداز را انتخاب کنید و دستورات بعدی که هدف از همه آنها خالی کردن حساب شما است!

آنها با کمک شما پس از دریافت صورت حساب و اطلاع از موجودی شما مبلغ قابل انتقال را به حساب جعلی خود  حواله می‌کنند و سپس تماس قطع می‌شود و با قربانی بعدی تماس گرفته می‌شود.

  • به یاد داشته باشید که اطلاعات شخصی کارت بانکی خود را به کسی ندهید و در صورت مفقود شدن کارت بانکی خود نسبت به قفل/غیرفعال کردن آن در یکی از شعب بانک مربوطه اقدام کنید.
  • فریب تماس های مشکوکی را که وعده واریز مبلغی به عنوان جایزه را به شما می‌دهند را نخورید.
  • برای خرید اینترنتی و دیگر فعالیت هایی که نیاز به رمز دوم دارد توصیه می‌کنم حسابی دیگر افتتاح کنید و همیشه مبلغی کم در آن داشته باشید.
  • تحت هیچ عنوان به درخواست های تماس مشکوک به ویژه از شماره های ناشناس و تلفن همراه، توجه نکنید.
  • برای اینکه به حساب شما پولی واریز شود هیچ نیازی به حضور شما در کنار خودپرداز نیست و تنها شماره کارت یا شماره حساب شما برای ارسال هر میزان وجه و به هر دلیلی برای شما کافی است.
  • همیشه با وسوسه برنده شدن قربانی را به جلوی خودپرداز نمی‌کشانند و کلاه برداران هر روز روش های جدیدی را دنبال می‌کنند. پس مراقب شگردهای جدید کلاه برداران باشید.
  • در صورت مواجهه با چنین شیادانی هرچه سریعتر با 110 یا کلانتری محل تماس بگیرید.
  • این مطلب را برای دیگران هم بفرستید و دوستان و آشنایان خود را از این نوع کلاه برداری آگاه کنید.