تمرین خوب بودنپیشتر مطلبی با عنوان شروعی برای آنکه آدم خوبی شویم را منتشر کردیم. حال در ادامه آن پست چند پیشنهاد برای تمرین خوب بودن راآورده ایم:

1. یاد بگیرید عاشق خودتان باشید. قبل از آنی که یاد بگیرید عاشق دیگران باشید، بایستی یادبگیرید که خودتان را دوست داشته باشید. این نوع عشق خودخواهی و بیهوده نیست، بلکه این عشقی است که باعث کنکاش عمیق درونی در شما شده و مهارت‌ها و ارزشهای واقعی شما را در خودتان تثبیت کرده و باعث رشد آنها در شما می‌شود. حتی اگر شما عشق به خود را باور ندارید، به خودتان بگویید که شما شخصی مهربان و دلسوز و از همه مهمتر شخصی ارزشمند و شایسته هستید. همراه با اعمال خوب، این به شما کمک خواهد کرد تا شناخت و مقبولیت بالایی نزد خود داشته باشید.

البته انتقاد از خود مساله ای است که در صورت منصفانه بودن می‌تواند باعث بهبود رفتار شما و خوب‌تر شدنتان می‌شود.

2. کنترل خشم و حسادت را یاد بگیرید. این احساسات بخش طبیعی از زندگی است، اما اگر شما دائما احساس عصبانیت و حسادت نسبت به دیگران داشته باشید، رسیدن به خوشبختی برایتان مشکل و زمان‌بر خواهد بود.

به جای اینکه به طور مداوم خود را نسبت به کسانی که در نظرتان بالاتر از شما قرار دارند بسنجید، به افراد بی‌شماری در جهان بیاندیشید که وضعیتی پایین‌تر یا بدتر از شما دارند. کسانی که با نداشتن وضعیت شما، بیش‌تر از شما سپاسگزار هستند!

اگر کسی نسبت به شما بد کرده باشد، بهتر است از او بگذرید و بخشنده باشید. داشتن خشم و تنفر نسبت به شخص دیگری باعث آزار خود شما می‌شود و نه کس دیگری. پس هدیه ای به خودتان بدهید و قلب‌تان را از بدی ها پاک کنید.

اگر از دست کسی ناراحت می‌شوید بهتر است، علت ناراحتی خود را به آنها بفهمانید و بگویید که آنها را بخشیده اید.

به یاد داشته باشید که بخشش همان فراموش کردن نیست. وقتی چیز بدی اتفاق می‌افتد، شاید فراموشی آن دشوار باشد ولی آسان‌تر می‌توان بخشید.

3. همدلی را تمرین کنید. همدردی مانند این است که کفش‌های فرد دیگری را بر پا کنید و ببینید که او چگونه راه می‌رود. تمرین همدردی و همدلی به شما کمک خواهد کرد که رفتار دیگران را بهتر بفهمید و با آنها بهتر رفتار کنید.

هنگامی که در تلاش برای بهبود روابط شخصی خود با دوستان، آشنایان و اعضای خانواده هستید، حس همدلی به کمک شما می‌آید.

4. به دیگران نشان دهید که برایتان اهمیت دارند. آیا می‌دانید که برخی از مردم در واقع بیش از حد برای خوب بودن خجالتی هستند؟ برای گفتن دوستت دارم و ارزشی که دیگران برایتان دارند هیچ نترسید!

این کار را صادقانه انجام دهید. به مردم آنچه را که آنها می‌خواهند (و خوشحال می‌شوند) بشنوند را نگویید، بلکه احساس خوبی را که نسبت به آنها دارید را یادآور شوید. صداقت همیشه بهترین سیاستی است که شما را به فرد مورد علاقه تان نزدیک می‌کند.

5. سپاسگزار باشید. صرف هزینه های زیاد (همراه با نگرانی) برای چیزهایی که شما می‌خواهید داشته باشید را متوقف کنید. در عوض، قدردان چیزهایی باشید که دارید. این‌کار ممکن است شما را متعجب کند، چرا که احساس خوشبختی را در شما تقویت می‌کند. رویاهایتان را دنبال کنید، اما اجازه ندهید تعقیب رویاهایتان زیبایی‌ها و چیزهای خوبی را که هم اکنون دارید را از شما بگیرد.

به فراتر از مادیات بیاندیشید. رویدادها و افرادی در زندگی شما هستند که بزرگترین پاداش برای شما هستند.

سپاسگزاری را تمرین کردند. تجربه نشان می‌دهد که افراد سپاسگزار، استرس کمتر، احساس خوش‌بینانه تر و انرژی بیشتری دارند.

6. به دیگران کمک کرده و نیکی هدیه بدهید. شاید هر کسی استطاعت مالی برای اهدای یک میلیون تومان به موسسه خیریه مورد علاقه خود را نداشته باشد، اما این به این معنا نیست که شما نمی‌توانید سهم کوچکی برای کمک به دیگران داشته باشید.

به گروه های داوطلب کمک بپیوندید. به جای گذراندن تعطیلات آخر هفته تان در مقابل تلویزیون، به گروه های داوطلبانه، کمک به فقرا، کمک به محیط زیست و … بپیوندید.

هر روز به صورت تصادفی اعمال خیرخواهانه انجام دهید. مثلا کمک مواد غذایی به افراد گرسنه، کمک به سالمندان و یا دادن حق به دیگری هنگام رانندگی. هرچه بیشتر این کارها را انجام دهید، متوجه خواهید شد که کمک به دیگران چه لذت بخش است و چه احساس خوبی به شما می‌دهد.

شما چه پیشنهاداتی برای خوب بودن و بهتر شدن دارید؟ پیشنهادات تان را از بخش نظرات اعلام کنید.