ماساژ

ماساژ، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمان است که طی قرن‌ها در تاریخ پزشکی از آن صحبت شده و نظرهای گوناگونی در مورد کارایی آن در درمان بیماری‌های مختلف بیان شده است و افرادی با تخصص‌های گوناگون، ماساژ را تجویز کرده اند یا انجام داده اند.

با پیشرفت تکنولوژی، به تدریج روش و تکنیک‌های کاربردی ماساژ با دستگاه‌های الکتریکی در درمان بیماران، پا به عرصه نهاد و وسایل مکانیکی نیز در این زمینه پیشرفت کرد اما هیچ‌کدام نمی‌توانست جای عملکرد ماهرانه دست‌های انسان و حس مانورهایی را که با دست می‌توان در ماساژ دستی ایجاد کرد، بگیرد. بنابراین باید توجه داشت که برای انجام ماساژ، درمانگر باید مطالعات و دانش کافی در مورد آناتومی، فیزیولوژی و پاتولوژی بافت‌های بدن داشته و در انجام این کار از صلاحیت لازم برخوردار باشد.

اغلب مردم با اثرات آرام بخشی ماساژ آشنایی دارند، حتی مواقعی که هیچ‌گونه بیماری یا ناتوانی جسمی وجود نداشته باشد. معطوف شدن توجه تراپیست بر روحیات بیمار و توام شدن آن با احساس دلپذیر فیزیکی ناشی از ماساژ، یک نوع رابطه نزدیک و صمیمی‌ای را بین بیمار و تراپیست به وجود می‌آورد که باعث مطرح شدن مسائل مختلف بیمار از جمله ناراحتی‌ها و مشکلات ذهنی و با تراپیست می‌شود.

تراپیست در این میان، شنونده‌ای است که در مقابل تمام این مسائل و مشکلات، نقش یک محرم راز را ایفا می‌کند. البته تراپیست باید سعی کند تا به بیمار بفهماند که او نباید در این رابطه، زیاد به وی وابستگی پیدا کند و بیمار را تشویق کند تا مسائلی را به پزشک وی مربوط است، با او درمیان بگذارد. از طرفی، به وسیله ماساژ، اثرات روانی منفی نیز می‌تواند ایجاد شود. از لحاظ روانی، مدت زمانی که برای درمان بیمار از طریق ماساژ لازم است، ممکن است این طور در ذهن بیمار اثر کند که بیماری او بسیار جدی و لاعلاج است.

یک مسئله یا ناتوانایی را خیلی ساده‌تر می‌توان در مغز بیمار رشد داد تا اینکه بتوان آن مشکل و ناتوانی را از جسم و فکر او خارج ساخت.

باید به بیمار اطمینان کافی داده شود تا بتوان هرگونه سوءتفاهم را از ذهن او خارج ساخت.

اثرات ماساژ، به طور کلی اغلب موقتی است و در این میان تراپیست باید منتظر پیشرفت در بهبود حال بیمار باشد. علی‌رغم شدت بیماری همین که بیمار بداند برایش کاری انجام شده است، خود باعث کاهش درجه نگرانی و افسردگی وی می‌شود. بنابراین ماساژ هر قسمت بدن می تواند باعث آرامش کل بدن و ایجاد انرژی مجدد در فرد برای رویاویی با حوادث شود.

ماساژ موجب کاهش اضطراب و رهایی از استرس می‌شود. درمانگران معتقدند: ماساژ می‌تواند باعث بهبود اختلالات خواب و درد (در مواردی که با اضطراب تشدید می‌شود) شود. کاهش اضطراب منجر به ارتباط بهتر خواهد شد. بنابراین ماساژ می‌تواند در درمان افراد دچار اختلالات ارتباطی و نیز در کودکان برای بهبود ارتباط به کار گرفته شود.