دانشمندانی که می‌خواستند رابطه بین افراد باهوش و میزان بالای اجتماعی بودن آنها را ثابت کنند با عکس قضیه روبرو شدند. آنها دریافتند که افراد با ضریب هوشی بالا معمولا مضطرب هستند. افراد باهوش معمولا در گردهمایی‌های اجتماعی دچار اضطراب می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم دلایل این دوگانگی (هوش بالا و اضطراب اجتماعی) را بیان کنیم:

1- آنها هوش دید‌بانی خوبی دارند.

افراد هوشمند دارای همانگی بیشتری با دنیای اطراف خود هستند. آنها به هر نوع از تهدیدات حساسیت بالایی دارند و در نتیجه محدوده آرامش محدودی دارند. یک صدای ناگهانی می‌تواند باعث وحشت در آنها شود. آنها چنان هوشمند هستند که وقتی دیگران صدا را می‌شنوند٬ آنها صدا را تجزیه و تحلیل نیز کرده‌اند: «اگر اسلحه یا بمب بود چه می‌شد؟» دفعه بعد که می‌خواهید دوست باهوش خود را ترسو و بزدل خطاب کنید٬ کمی بیشتر تامل کنید.

2- آنها خود آگاهی بالایی دارند.

آنها نسبت به رفتار خود آگاهی بالاتری دارند که باعث ایجاد حساسیت بیشتر می‌شود. آنها سعی می‌کنند رفتار خود را با تغییرات محیط مطابقت دهند. آنها معمولا با افکاری مانند: «اگر آنها موقع عطسه کردن مرا ببینند٬ درباره من چه فکری می‌کنند؟ احتمالا همه آنها به من می‌خندند!» درگیرند. این درحالی است که دیگران شاید اصلا اهمیتی به او ندهند.

3- آنها وقایع را بیش از حد تجزیه و تحلیل می‌کنند.

افراد بسیار باهوش در ارتباطات خود با دیگران تمام رفتارها را تجزیه و تحلیل می‌کنند. به همین خاطر آنها معمولا خود را به عنوان یک ناظر خارجی در ملاقات و مکالمه در نظر می‌گیرند و معمولا بیش از آنکه در مکالمه مشارکت کنند٬ آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

4- آنها کمات را بیش از حد تحلیل می‌کنند.

افراد با هوش بالا به طور مداوم به این فکر می‌کنند که «منظور او چه بود؟» این می‌تواند باعث بروز اضطراب اجتماعی شود. حتی یک تعریف ساده از سوی مدیر می‌تواند باعث تنش فکری در آنها شود. «آیا او به من طعنه زد؟» «آیا من واقعا کارم را خوب انجام دادم؟» و …

5- آنها حرکات بدن٬ لحن و … را تفسیر می‌کنند.

در مورد مثال قبلی تصور کنید که رئیس جمله تحسین آمیز را با هیجانی که باید می‌گفت نگفته است٬ چرا که او درگیر مشکلات بخش دیگری است و روز خوبی نداشته است. در این هنگام فرد با هوش بالا حرکات مضطرب بدن رپیس و لحن او را تعبیر به طعنه در گفتار می‌کند.

6- آنها همدلی می‌کنند.

مردم باهوش معمولا نسبت به مسایل دیگران حساس هستند و سعی می‌کنند برای مشکلات آنها راه‌حل مناسبی پیدا کنند. این باعث می‌شود مشکلات دیگران نیز آنها را مضطرب کند.

7- آنها فوق‌العاده منطقی هستند.

افراد باهوش خیلی منطقی هستند و باید همه چیز برای آنها سرجای خودش باشد. برای این افراد کار کردن با افرادی که اینطور نیستند خسته کننده است.

8- آنها تجربیات گذشته را برون‌یابی می‌کنند.

با توجه به صفت منطقی بودن‌شان٬ آنها از حوادث گذشته برای نتیجه‌گیری‌های آینده استفاده می‌کنند. بنابرین موقعیت‌هایی که در گذشته آنها را دچار اضطراب کرده است دوباره می‌توانند برای آنها تکرار شود.

9- آنها از انگیزه‌های نهان آگاه هستند.

با تجزیه و تحلیل در افکار و نظرات دیگران آنها به انگیزه‌های نهان در رفتار افراد پی می‌برند و با ترکیب آن با صفت برون‌یابی گذشته نسبت به افراد صرف‌نظر از نیات کنونی آنها بی‌اعتماد می‌شوند.

10- آنها استراحت نمي‌کنند.

آنها همیشه در حال اندیشیدن هستند و به همین دلیل که ذهن آنها به طور مداوم در حال فعالیت هست٬ دچار فرسودگی شغلی٬ بی‌خوابی٬ استرس بی‌مورد و درنتیجه اضطراب می‌شوند.

این پست ترجمه سریع نوشته‌ای از Matt Duczeminski بود. نظر شما در مورد اضطراب در افراد باهوش چیست؟ به نظرم با کسب دانش‌های رفتاری می‌توان این اضطراب را از بین برد. پیشنهاد من مطالعه کتاب راهنمای غلبه بر استرس اجتماعی است.