قبلا در پستی به اینکه چقدر روی میز رایانه‌ام نامرتب است اعتراف کردم و توضیح دادم که می‌خواهم آدم منظم‌تری باشم. الان اتاقم نسبتا مرتب شده است و هر روز حدود 10 تا 20 دقیقه برای مرتب کردن اتاقم وقت می‌گذارم. چرا که هم اتاق مرتب باعث می‌شود هنگام انجام دادن کارهایم (فریلنسری) در اتاق حوصله‌ام سرنرود و هم اینکه وقتم را برای پیدا کردن وسایل مورد نیازم که در آن هیاهو گم می‌شدند هدر نمی‌دهم.

حالا می‌خواهم درباره وضعیت اسفبار دسکتاپ رایانه‌ام بنویسم. خواندن ادامه این پست را به افرادی که ناراحتی قلبی دارند، توصیه نمی‌کنم!

حدود 50 پوشه با نام‌های مختلف و گاهی با نام‌هایی مانند dfshgsfd، حدود 10 فایل zip که اغلب از پوشه‌های موجود در دسکتاپ ایجاد شده‌اند و 10ها فایل رنگارنگ با فرمت‌های متنوع که به صورت منظمی در دسکتاپ جای گرفته‌اند!

همانقدر که یک اتاق نامرتب بد است، داشتن یک دسکتاپ شلوغ هم می‌تواند بد باشد. در مورد مدیریت زمان، به این فکر کنید که برای یافتن یک فایل کاری که در دسکتاپ ذخیره کرده‌اید بایستی دقایقی به جستوجو بپردازید. بلی! دسکتاپ شلوغ باعث هدر رفتن وقت‌تان و کاهش بهره‌وری شما می‌شود.

برای پاکسازی دسکتاپ شما هم می‌توانید این کارها را انجام دهید:

  • بسیاری از فایل‌های موجود در دسکتاپ دیگر مورد نیازتان نیست آنها را بیابید و داخل سطل آشغال بیاندازید!
  • پوشه‌ها را یکی یکی بررسی کنید و در صورتی که آنها را لازم ندارید کل پوشه را حذف کنید!
  • در حذف فایل‌ها و پوشه‌ها تردید نکنید، فایل‌هایی که به دردتان نمی‌خورند یا بارقه شادی در شما ایجاد نمی‌کنند را با اقتدار حذف کنید!
  • فایل‌ها و پوشه‌هایی مانند، فیلم و آهنگ و مجموعه تصاویر یا هر چیز دیگری که مربوط به کارهایتان نمی‌شود و دلتان نیامد آنها را پاک کنید را به یکی از پارتیشن‌های هارد دیسک‌تان (ترجیحا مرتبط) انتقال دهید. اگر از قبل مکانی برای چنین فایل‌هایی ندارید و مثلا هر کدام از فیلم‌هایتان در بخشی قرار دارد. بهتر است در طرحی جامع آنها را نیز دسته‌بندی و تجمیع کنید!
  • حال به فایل‌ها و پوشه‌ها باقی مانده نگاهی تهدیدآمیز بیاندازید،این فایل‌ها و پوشه‌ها معمولا مربوط به کارهای روزمره‌تان هستند. حال برای هر کار یا پروژه پوشه‌ای ایجاد کنید و همه فایل‌ها و پوشه‌های مربوط به هر پروژه را داخل آن پوشه ببرید. مثلا من پوشه‌ای با نام Iranata ایجاد کردم و همه فایل‌های مربوط به این سایت را داخل آن قرار دادم و چند پوشه دیگر … برای فایل‌های باقیمانده نیز یک پوشه دیگر بسازید و حال همه این پوشه ها را در پوشه دیگری قرار دهید!
  • اکنون دسکتاپ شما پاکسازی و مرتب شده است، این دستاورد بزرگ را به شما تبریک می‌گویم! سطل آشغال‌تان (بازیافت) را هم می‌توانید خالی کنید و یک تصویر زمینه زیبا برای پس‌زمینه دسکتاپ‌تان انتخاب کنید 😉

سعی کنید از این پس دسکتاپ تان را مرتب نگه دارید. اگر مجبور شدید فایلی را برای دسترسی سریع در دسکتاپ ذخیره کنید، پس از استفاده آن را منتقل کنید یا پاک کنید.

قبل از خاموش کردن رایانه خود 5 دقیقه برای پاکسازی دسکتاپ وقت بگذارید.

ممنون که این نوشته را تا آخر خواندید! خوشحال می‌شوم نظرات شما را نیز در این مورد بخوانم 😉