سنسور میوه و سبزی

هیچ کس از میوه ی فاسد شده خوشش نمی آید خصوصا فروشگاه هایی که ناگزیر به پرداخت هزینه های مربوط به فساد آن ها می شوند. پی بردن به زمانی که میوه ها ممکن است کم کم خراب شوند و فروش آن ها قبل از این اتفاق می تواند بسیار ایده آل باشد و سنسور جدید ساخته شده در دانشگاه MIT به مغاره داران در انجام این امر و نجات حدود 10 درصد از میوه ها و سبزیجاتی که هر ساله در فروشگاه ها فاسد می شوند کمک می کند. بهترین نکته در مورد این روش قابلیت پیاده سازی آن با ابزار الکترونیکی ارزان و مصرف انرژی ناچیز است.

به گزارش اخبار MIT این سنسور ها می توانند مقادیر ناچیز اتیلن را که هنگام رسیدن در گیاهان منتشر می شود تشخیص دهد. سواگر (استاد شیمی دانشگاه MIT) توضیح می دهد که سنسورهای ارزان قیمت به جعبه های میوه چسبانده می شوند و توسط ابزار دستی قابل حمل می توان با سنسور ارتباط برقرار کرده و مقدار رسیدگی یک محصول را خواند. به این ترتیب صاحب فروشگاه می تواند زمان مناسب برای به حراج گذاشتن اقلام به خصوص را تشخیص دهد.

در حال حاضر سنسورهای مشابه که در انبارها برای اندازه گیری اتیلن استفاده می شوند بسیار گران قیمت هستند، اما طبق گفته ی سواگر تیم تحقیقاتی دانشگاه MIT سنسور کوچک و ارزان قیمتی با استفاده از نانو لوله های کربنی، مس و پلی استایرن ساخته است می تواند سطح غلظت اتیلن به کوچکی 0.5ppm را اندازه گیری کنند.

در حالی که مواد به کار رفته در این سنسورها به طور کامل سازگار با محیط زیست نیستند، اگر به اندازه ی کافی عمر کنند و از فساد مواد غذایی جلوگیری کنند، این مساله اشکال چندانی نخواهد داشت. یک بررسی چرخه ی عمر روی موادی که برای ساخت این سنسورها مورد استفاده قرار می گیرند در مقایسه با منابعی که می توانند نجات دهند می تواند خیلی جالب باشد.

همچنین این سنسورها کاملا مقرون به صرفه هستند. سنسوری که برای یک جعبه ی محصول مورد استفاده قرار می گیرد 25سنت و چیپ RFID مورد استفاده برای ارتباط با ابزار دستی قابل حمل جهت خواندن مقادیر سنسور ها تنها 75سنت هزینه در بر خواهد داشت.

+منبع