برنده مذاکرات باشید

برنده مذاکرات بودن کار دشواری نیست. فقط کافی است نکاتی را به خاطر بسپارید. وقتی خوب مذاکره کنید، نتایج خوبی هم می‌گیرید. بنابراین از گفتگو نترسید تنها تلاش کنید، ذهنتان را بر روی هدف گفتگو متمرکز کنید و یاد بگیرید چگونه در یک جلسه رسمی حاضر شوید تا برنده میدان گفت و شنود باشید.

فرض کنید که شما، مدیر یک شرکت تجاری هستید و برای عقد قرارداد مهمی باید چندین ساعت صحبت کنید و شرایط قرارداد را تنظیم کنید. در این شرایط :

شرایط شخصی: خودتان را برای گفت و شنود طولانی آماده کنید. سعی کنید شب قبل خوب بخوابید. قرص سردرد به همراه داشته باشید، ممکن است بر اثر استرس و هیجان زیاد دچار سردرد ناگهانی شوید. حتما صبحانه بخورید، صبحانه قند خون شما را کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد بیش از اندازه عصبی شوید. می‌توانید مقداری شکلات هم همراه خود بردارید. شکلات تلخ در حین مذاکره ذهن شما را آرام می‌کند.

همکاران: نیاز نیست که همه تیم خود را به همراه ببرید اما حتما یک تیم کاری تشکیل دهید. سعی کنید در این تیم کاری حتما یک مدیر مالی قدرتمند و یک وکیل و یک متخصص فنی داشته باشید. در جلسه مذاکره اجازه دهید بخشی از کار را تیم مذاکره کننده شما به انجام برساند. اصلا بد نیست که شما در سکوت چایتان را بخورید و مدیر مالی شما در خصوص بندهای مالی نظر بدهد یا مسئول فنی در خصوص مسائل فنی بحث کند. در کنار حفظ آرامش این امکان را دارید که خلال گفتگو به جمع بندی کلی در ذهنتان برسید و با علم و آگاهی دست به قبول مسئله بزنید.

شروع کننده یا پایان دهنده؟

تا جایی که می توانید آغازگر بحث نباشید. جایی را برای نشستن خود انتخاب کنید که از شروع گفتگو اولین اظهارنظرها به شما نیفتد. با این روش زمانی که در مورد یک موضوع صحبت می کنیدکه تقریبا تمامی طرفین حرفهایشان را زده‌اند و شما می‌توانید بر اساس حرفهای آنها به یک نتیجه‌گیری مثبت برسید. در حقیقت پایان‌دهنده بحث و جمع کننده مسیر اصلی یک مبحث و موضوع را مشخص می کند و نبض مذاکره را به دست می گیرد. بگذارید ایراد های فنی و مسائل مالی بررسی شود و بعد تصمیم بگیرید که چه چیز هایی باید اصلاح گردد.

اجازه ندهید ذهن شما را با تصویر های گوناگون مغشوش کنند. زمان های استراحت کوتاهی برای خود و هیئت همراه در نظر بگیرید. در حرف همراهانتان نپرید و اجازه بدهید آنها از تصمیماتشان دفاع کنند ولی مراقب باشید که همه حاضران بدانند که تصمیم گیرنده اصلی شما هستید و این مسئله را در لحن و کلامشان نیز رعایت کنند.

در یک جلسه مذاکره باید اجازه بدهید افراد مختلف ایده ها و افکارشان را بیان کنند. سپس حرفهایتان را بر اساس عقاید آنها بیان کنید. یعنی با استفاده از صلاح های خودشان آنها را مغلوب کنید.

اگر میزبان یک مذاکره رسمی هستید، زمانی که مهمانان از راه می رسند به استقبال آنها بروید. اگر به جای دیگری برای مذاکره می روید اجازه بدهید مسیر را به شما نشان بدهند و وقتی وارد اتاق مذاکره می شوید به شکلی بنشینید که تیم مذاکره کننده در رو به رویتان بنشینند. افراد تیمتان را در طرفین خودتان بنشانید و همه در یک طرف میز بنشینید.

این رفتارها شما را در آغاز یک مذاکره قدرتمند و با اعتماد به نفس نشان خواهد داد وبه شما اجازه خواهد داد با شجاعت و اطمینان بحث های خود را پیگیری کنید. مدیران موفق همیشه راهکار های فراوانی را برای ورود به یک مذاکره در آستین دارند. بهتره است راه‌های مختلف را در مورد مذاکره بدانید تا بتوانید با کنترل و مثبت یک مذاکره را به انجام برسانید.