اخیرا فرصتی ایجاد شد تا با فاطمه مکی هم‌بنیانگذار و مدیر فناوری وبگاه انجام میدم گفتوگویی آنلاین داشته باشم. او و دوستانش توانسته‌اند انجام میدم را به بزرگترین مرکز خرید و فروش خدمات به صورت آنلاین در ایران تبدیل کنند. متن این گفتوگو را در ادامه بخوانید.

انجام میدم

سلام. خوشحال می‌شوم درباره انجام میدم و اینکه کی، کجا و چطوری شکل گرفت توضیح دهید.

انجام میدم با ایده ای در حوزه گردشگری شروع به کار کرد و بعد از مطرح کردن ایده ها و طرح ها به این نکته رسیدیم که هرفردی در درون خودش، بسیاری “من می‌تونم” هایی داره که می‌تونه به دیگران معرفی‌اش کنه و حتی به راحتی از اون ها کسب درآمد کنه فقط کافیه “ماشین پول سازی درون” خودش رو بیاره توی انجام میدم روشن کنه و این کار با تعریف “کاره” در انجام میدم قابل انجام هست.

لطفا از شروع کار و احیانا سختی‌هایی که داشتید بگویید.

انجام میدم، آذر سال 92، کف لابی دانشکده مدیریت شریف، با یه تیم خلاق و با پشتکار شروع شد. اول دی ماه ایده قطعی شد و اول بهمن ماه هم پیاده سازی شروع شد. تمام جلسات توی سایت دانشگاه ها، پارک و کافی شاپ ها تشکیل می شد. انجام میدم با خاک خوری و تلاش شبانه روزی تیمش جلو رفت. این تلاش و همدلی ها و همراهی ها بود که باعث شده هر کسی که انجام میدم رو ببنه بگه، “چه کار خفنی” و از انجام میدم لذت ببره 🙂

درمورد جلسات انجام میدم، موردی هست که شنیدنش جالب باشد؟

همین طور که گفتم جلسات توی هوای سرد توی لابی و حیاط دانشکده یا توی پارک ها انجام می‌شد.

یه شب انقدر هوا سرد بود که برای گرم کردن خودمون شروع به بالا و پایین پریدن می کردیم تا کمی گرم بشیم و بشه جلسه را ادامه داد. اکثر جلسات توی اویل کار شب ها برگذار می‌شد.

کم کم توی زمان پیاده سازی، کتابخونه ها هم اضافه شدن به فضا های جلسات ما 🙂 ساعت هایی زیادی رو کنار هم برای “تولد انجام میدم” گذروندیم.

رشد و پیشرفت انجام میدم را از زمان شروع فعالیت چطور می‌بینید؟

رشد و پیشرقت انجام میدم، از همون اول کار که به صورت عمومی لانچ شد، صعودی بود و هر روز به سمت پیشرفت بیشتر حرکت می کردیم واین مسیر همچنان ادامه داره. البته فراز و نشیب برای هر کاری هست و برای انجام میدم هم نمی تونیم بگیم که نبوده ولی در کل به سمت جلو حرکت کرده 🙂

شما خودتان از فروشندگان انجام میدم خدماتی خریداری می‌کنید؟

بله اولین خرید رسمی انجام میدم رو خودم انجام دادم 🙂 با خرید “طراحی سیاه قلم” 🙂

از همان اوایل کار در شبکه های اجتماعی فعال هستید. این شبکه ها نقشی در رشد انجام میدم داشتند؟

آقای تواناامروزه شبکه های اجتماعی یکی از ابزار های بسیار تاثیرگذار و کلیدی است. ما هم در این شبکه ها فعال هستیم. بیشتر فعالیت ها همراه با پست ها و تصاویر و ویدیئو ها در ایستاگرام و فیسوک و… بوده است که باعث شناخت بیشتر انجام میدم می‌شود.

در فیسبوک که پروفایل “آقای توانا” ( شخصیت انجام میدم) را ایجاد کردیم و دوستان خودمون رو ادد کریم، برای خیلی از اون ها بسیار جالب بود که خیلی سریع برای آقای توانا شخصیت قائل شدن و باهاش ارتباط گرفتند.

به نظرتان احتمال دارد در آینده برخی تنها به درآمدی که از انجام میدم کسب می کنند اکتفا کنند و 24 ساعته در انجام میدم فعالیت کنند؟

خیلی دور نیست که افراد زیادی 24 ساعت از زمانشون رو بخوان فقط از انجام میدم کسب درآمد کنن. این افراد همون کسانی هستند که ماشین پول سازی دورنشون رو فعال کردن و به توانایی ها و استعداد هاشون باور دارن.

تاکنون برای معرفی انجام میدم چه کارهایی کرده اید؟

تا به حال برای معرفی انجام میدم کارهای خوبی انجام شده است. از کارهایی که در این امر نقش خوبی داشتد گزارش و مطلب و مقاله و بنر تبلیغاتی در سایت های خبری و مجالات. شرکت در نمایشگاه کار شریف، بخش اقلام تبلیغاتی در نمایشگاه رسانه های دیجیتال، شرکت در مسابقه بریج و برگزیده شدن به عنوان تیم برگزیده 🙂 ارسال ایمیل انبوه به افراد و …

به نظر شما رشد فریلنسینگ یا همان آزادکاری می‌تواند تاثیری در اقتصاد کشور داشته باشد؟

رشد فریلنسیگ را می تونیم از چند وجه بررسی کنیم، مهم ترین وجه به نظر من اینه که هر فردی می‌تونه استعداد ها و توانایی هایی که داره و به بهترین شکل ازش استفاده کنه و دنبال افزایش خلاقیت و توانمندی خودش باشه و هر کاری که دوست داره و در زمانی که دوست داره انجام میده به نظر من این باعث میشه از زندگی اش لذت ببره ولی نکته ای که هست اینه افراد می‌تونن در کنار کار روزانه، به فریلنسیگ بپردازن و به جای چند شغلی بودن که آسیب های بسیاری را در پی داره با این کار هم از زندگی و کاری که انجام میدن لذت میبرن هم درآمد خوبی داشتند. در کنار این موضوع حتی برای افراد بیکار و دانشجویان و یا زنان خانه دار این امکان رو فراهم می کنه که در چرخه اقتصادی حضور داشته باشند.

گروه‌های دیگری نیز ایده‌های مشابه انجام میدم را اجرا کرده‌اند. به نظرتان چرا موفق نشده‌اند؟

بله سایت هایی در زمینه کاری ما حضور داشته و دارند و دلایل بسیاری بر عدم موفقیت آن ها وجود دارد ولی اگه بخوام به صورت کلی بگم عدم شناخت بازار هدف، نداشتن ایده های جذاب و … از مواردی هست که میشه عنوان کرد.

آیا انجام میدم با استارتاپ‌های دیگر همکاری داشته است؟

بله انجام میدم با استارتاپ های دیگه هم همکاری داشته، مثل پزشک خوب، گودکو و … در کل استقبال می‌کنیم از این که بتونیم یک همکاری و سینرژی با سایر فعالان در این حوزه داشته باشیم.

برای افزایش اعتماد کاربران و رساندن انجام میدم به این جایگاه چه کارهایی کرده اید و خواهید کرد؟

برای افزایش اعتماد کاربران، اینماد، بررسی کاره ها، حضور در دفتر رسمی و شماره ثابت و ….

در کل ما رمز موفقیت را در بها دادن به کاربران و گوش دادن به حرف و خواسته های آنها و تلاش برای تحقق رضایتمندی آنها می‌دانیم و در همین راستا تلاش می‌کنیم.

از اینکه درخواست گفتوگو با مجله اینترنتی ایران آتا را پذیرفتید و و وقت‌تان را در اختیار من و خوانندگان مجله اینترنتی ایران آتا قرار دادید، سپاس‌گزاری می‌کنم، سلام ما را به آقای بیکی پور و خانم انتظامی و دیگر متخصصان گروه‌تان برسانید.